Banff National Park - Reisverslag uit Harrison Hot Springs, Canada van Ko en Marian Dixhoorn - WaarBenJij.nu Banff National Park - Reisverslag uit Harrison Hot Springs, Canada van Ko en Marian Dixhoorn - WaarBenJij.nu

Banff National Park

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Ko en Marian

30 Juni 2018 | Canada, Harrison Hot Springs

27 juni. Naar Banff National Park.
Vandaag gaan we naar Banff National Park. We stoppen nog even bij Columbia Icefield om nog een foto te maken omdat nu de gletsjertocht in de zon licht. We gaan vervolgens naar Parker Ridge en maken een wandeling naar de Saskatchewangletsjer, zo'n 1,5 uur hebben we geklommen. Het was ook nu koud maar zeer de moeite waard! Een schitterend uitzicht op de gletsjer. Ook nu weer prachtige bergen, bijna allemaal gletsjers. We komen aan op Lake Louise Campground. Hier blijven we 5 nachten. Mooie natuurcamping alleen komen er vele treinen voorbij. Iedere trein fluit 3 tot 4 keer als hij voorbijkomt.

28 juni. Lake Louise, Banff NP
Vannacht hebben we door de trein niet zo goed geslapen. Misschien gaat het komende nacht beter.
Vandaag hebben we Lake Louise bezocht. Je moet hier op tijd zijn want anders is er geen parkeer plaats meer en vol is vol. Een prachtig blauwgroen meer omringd door prachtige bergen met de machtige Victoriagletsjer. Het meest bezochte meer in de 'Rockie Mountains', zeer toeristisch. Er staat ook nog een chateau, Fairmont Chateau Lake Louise met accommodatie voor meer dan 1000 gasten. Het werd oorspronkelijk door de Canadian Pacific Railroad gebouwd en na een brand in 1924 opnieuw opgetrokken.
We maken een wandeling naar Lake Agnes. We moeten 400m klimmen en zijn 2 uur onderweg. 800 Meter voor het Lake Agnes is nog een klein meer, het Mirror Lake. De naam zegt het al, het spiegelmeer. Daarna komen we aan bij Lake Agnes. Mooi meer, ligt in een soort kom en er ligt ook nog sneeuw. Het is niet allemaal kaal zoals we gewend zijn in Frankrijk maar er groeien hier best hoog nog dennenbomen. Beneden gekomen wandelen we nog langs het meer zodat we het ook van de andere kant kunnen bekijken en ook om zo dicht mogelijk bij de imposante Victoriagletsjer te komen. Na zo'n 13 km lopen komen we moe maar voldaan bij de camper en rijden terug naar de campground. Waar we ook achter kwamen is dat in Jasper NP, Banff NP en misschien nog wel andere Parken geen alcohol genuttigd mag worden in de zomer tijdens de weekenden van vrijdag tot maandag.

29 juni. Johnston Canyon, Banff NP.
We rijden vandaag naar Johnston Canyon. Dicht bij de campground kunnen we de 1A op om daar heen te rijden. Helaas is deze weg afgesloten en moeten we de 1 nemen en vervolgens op de 1A. De weg gaat pas 1 juli open. We parkeren onze RV en wandelen een nauwe kloof in met smalle paadjes langs de wanden van de kloof en zien voor ons de prachtige Lower Falls en nog ca 2 kilometer verder de nog mooiere Upper Falls. Het is hier ontzettend ruig maar wel toeristisch. We zijn vroeg vertrokken zodat we nog een parkeer plaats hadden. Dat is iets wat minder goed geregeld is in Canada dan in Amerika. Dit weekend is het ook Canada day en hebben veel Canadezen een weekend vrij. We dachten nog naar Banff te gaan maar daar was het zo druk dat we Ad niet kwijt konden en zijn teruggekeerd naar de campground.

30 juni. Bow Summit/ Peyto Lake, Bow Galcier, Bow Glacier Falls. Banff NP.
Vanmorgen zijn we al vroeg vertrokken richting Bow Summit/ Peyto Lake.
Na een korte wandeling (stijging van 2085 naar 2115 meter) komen we bij een viewpoint met een prachtig uitzicht over het blauwe Peyto Lake en de gletsjer met waterval die het meer vult. We zien ineens auto's die stil staan. Wij er heen en we spotten weer 2 zwarte beren langs de kant van de weg. Helaas was het maar van korte duur.
Daarna gaan we op zoek naar Bow Galcier, Bow Glacier Falls. Het was niet aangegeven met wegwijzers zoals alle andere mooie uitzichtpunten. Uiteindelijk toch gevonden, maken we een wandeling langs het meer richting de watervallen en de gletsjer maar helaas stopt het pad omdat er kort geleden zoals het er uit ziet een lawine geweest is. We besuiten terug te gaan omdat we geen zin hebben in natte voeten. Hier is zichtbaar hoe verwoestend een lawine is. Er staan weinig of geen bomen meer overeind.
We parkeren onze RV bij Growfoot Glacier om een hapje te eten en te genieten van het prachtige uitzicht. Je kunt deze gletsjer alleen vanaf de weg bekijken. Inmiddels is regent het en is het de vraag of we Growfoot Glacier nog op de foto kunnen zetten.

• 03 Juli 2018 - 19:25

Gerard En Els:

Wat een prachtige tocht maken jullie!! En wat fijn dat wij hem mee kunnen beleven!
    Goede voortzetting!